Mai multă transparență, respect pentru banul public, economie de timp, de resurse. Acestea sunt cuvintele de ordine după ar trebui să se ghideze autoritățile publice, atunci când fac achiziții. Astăzi, la sediul Consilului Județean Hunedoara, a avut loc conferința „Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local: soluția pentru mai multă eficiență în achizițiile publice”, la care a luat parte președintele Agenției Naționale de Achiziții Publice, Iuliana Feclistov. La întâlnirea în care s-a prezentat o soluție pentru economisirea de timp și resurse în achiziții au fost prezenți șefi ai serviciilor de achiziții din toate unitățile administrativ teritoriale, dar și reprezentanți ai unităților descentralizate ale Consiliului Județean.
Noutatea este dată de faptul că, astăzi, spre exemplu, unitățile descentralizare ale Consiliului Județean Hunedoara, dacă vor să cumpere hârtie, trebuie să facă fiecare câte o achiziție publică. Oameni din 14 instituții trebuie angrenați pentru acest lucru. Dar, odată cu implementarea acestui proiect, instituția „mamă”, respectiv Consiliul Județean, va putea să achiziționeze hârtia pentru toate instituțiile subordonate. Astfel, nu ar mai fi 14 licitații, 14 comisii de evaluare, și contestațiile la 14 achiziții. Ar fi o singura licitație și o singură comisie de evaluare.
„În urma discuțiilor purtate cu președinta ANAP, noi, Consiliul Județean Hunedoara, suntem gazda acestui seminar, pe care ei îl au în șase județe din România. Au un proiect european pe care îl vor implementa, iar noi, astăzi, am chemat aici toți oamenii din cadrul serviciilor Achiziții, din toate Unitățile Administrative, plus unitățile descentralizate ale Consiliului Județean, pentru a fi puși la punct cu toate modificările legislative la zi, în domeniul achizițiilor publice. Ne bucură faptul că suntem gazda acestui seminar, și eu cred că toată lumea va fi câștigată după această întâlnire cu președinta ANAP și cu oamenii din cadrul ANAP central”, a declarat administratorul public al Consiliului Județean Hunedoara, Costel Avram.
Prin înființarea unei singure entități care să facă achiziții pentru instituțiile subordonate, apar o serie de avantaje:
- Se reduc costurile. Una este să-și cumpere fiecare instituție câte 100 de pixuri, de modele și prețuri diferite, și alta e ca o singură entitate să achiziționeze pentru ele 900 de pixuri. Cu cât cantiatea este mai mare, cu atât puterea de negociere este mai mare și prețul mai bun;
- Uniformizarea/standardizarea gamei de produse și servicii este un alt avantaj;
- Comisia de evaluare a ofertelor este formată din reprezentanți ai tuturor instituțiilor, ceea ce elimină corupția.
- Se câștigă timp și se diminuează riscul de contestații;
- „În afară de cheltuirea eficientă a banului public, scopul acestor unități centralizate este de a forma specialiști achizitori, pe domenii separate – bunuri și servicii”, a declarat Iuliana Feclistov, președintele ANAP.
„Nu întâmplător v-am ales pe dumneavoastră. Sunteți unul dintre județele care aveți o capacitate administrativă ridicată, și acesta a fost unul dintre criteriile pentru care am ales să ne fiți gazdă astăzi, și anume pentru a vă putea prezenta acest instrument de unități de achiziții publice centralizate. Acest instrument face parte din strategia națională pentru achiziții publice. Există deja trei unități de achiziții publice centralizate funcționale, la Harghita, la Sibiu și la Timișoara. Sistemul funcționează destul de bine”, a declarat Iuliana Feclistov, președintele ANAP.
Un alt avantaj al înființării UCA la nivel local este profesionalizarea personalului responsabil cu achizițiile publice. Obiectivul general este cheltuirea eficientă a banului public.