Primăria municipiului Brad este prima administrație locală din țară care reușește să obțină reducerea facturilor populației la energie electrică, cu 50 de procente. Așadar, la Brad, pentru consumul din luna septembrie, oamenii vor plăti facturi înjumătățite. Potrivit legislației în vigoare, de reducerea la jumătate a facturilor la curent electric beneficiază locuitorii municipiului Brad şi cei care ai comunelor din zonă, respectiv Baia de Criş, Balşa, Băiţa, Blăjeni, Buceş, Bucureşci, Bulzeştii de Sus, Crişcior, Luncoiu de Jos, Ribiţa, Tomeşti, Vaţa de Jos, Vălişoara şi parţial în localităţile Certeju de Sus şi Geoagiu.
Legea există încă din anul 1996, dar până acum ea nu a fost implementată de nicio administrație locală. Știri din Hunedoara vă prezintă, pas cu pas, ce trebuie să facă primarii acestor localități, pentru ca oamenii să beneficieze de reducerea cu 50% a facturilor la energie electrică.
Informarea oamenilor și depunerea documentelor la primărie
În primul rând, oamenii trebuie să fie informați despre dreptul lor și să depună o cerere la administrația locală, prin care să solicite acordarea facilităților ce li se cuvin. Cererea va fi însoțită de actele doveditoare necesare.
Conform prevederilor pct. 2 și pct. 3 din Normele metodologice nr. 4.626/23.685/6.291/1.840/1997 privind acordarea, utilizarea şi controlul cheltuielilor rezultate din aplicarea prevederilor O.G nr. 27/1996, republicată:
„Cetăţenii care beneficiază de facilităţile prevăzute la art. 1 şi 5-9 din ordonanţa, în nume propriu sau, după caz, al familiei pe care o reprezintă, vor depune o cerere la primărie, prin care solicită acordarea facilităţilor ce li se cuvin. Cererea va fi însoţită de actele doveditoare necesare, prevăzute în anexa nr. 1A la prezentele norme metodologice, precum şi de o declaraţie pe propria răspundere, sanctionabila potrivit legii (pentru declaraţii false), că nu a încălcat reglementările stipulate la art. 11 din ordonanţa. Cererile se depun în termen de 20 de zile de la afişarea ordonanţei şi a normelor metodologice de aplicare a acesteia sau după dobândirea dreptului de a beneficia de facilităţile respective şi se aproba de către fiecare consiliu local.
Pe baza cererilor aprobate, consiliile locale vor definitivă listele cuprinzând persoanele care urmează sa beneficieze de facilităţile prevăzute de ordonanţa, cu precizarea categoriilor de facilităţi.”
Grup special de lucru
Pentru punerea în aplicare a prevederilor legale enunțate mai sus, prin Dispoziția Primarului Municipiului Brad nr. 521/2022 s-a constituit un grup special de lucru. Acest grup special de lucru a preluat cererile, a analizat situația fiecăreia în parte și a întocmit listele cu persoanele din municipiul Brad care pot beneficia de aceste facilități.
„În data de 30.08.2022 a avut loc întâlnirea finală a grupului special de lucru care, prin Procesul verbal nr. 46881/30.08.2022 a constatat următoarele:
– au fost depuse un număr de 4.960 cereri pentru acordarea reducerii cu 50% a prețului final al energiei electrice aferent contractului de furnizare încheiat, reglementată de O.G. nr. 27/1996, republicată.
– un număr de 4.939 cereri îndeplinesc condițiile pentru aplicarea prevederilor art. 8 alin. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 27/1996, republicată”, se arată în prezentarea proiectului de hotărâre de Consiliu Local al municipiului Brad, care a și fost adoptat, în data de 30 august 2022.
Astfel, a fost inițiat proiectul de hotărâre prin care s-a propus aprobarea Listelor consumatorilor – persoane fizice care au domiciliul sau locuința principală în municipiul Brad, județul Hunedoara și care beneficiază de o reducere cu 50% a preţului final al energiei electrice aferent contractului de furnizare încheiat.
Apoi, listele întocmite au fost afișate la sediul Primăriei Municipiului Brad. Cetăţenii care au fost omişi sau ale căror cereri nu au fost aprobate au avut posibilitatea să depune contestaţii, la sediul Primăriei Municipiului Brad, în termen de 10 zile de la afişare. Primarul Municipiului Brad a avut obligaţia să le soluţioneze în termen de 10 zile şi să comunice petiționarilor modul de rezolvare.
„După parcurgerea acestor etape, listele devin definitive şi, prin grija Primarului Municipiului Brad, vor fi transmise instituţiilor abilitate prin ordonanţă să asigure respectivele facilităţi, în cazul nostru: S.C. ENEL ENERGIE S.A., S.C. SPEEH HIDROELECTRICA S.A., S.C. RCS&RDS S.A., S.C. RESTART ENERGY ONE S.R.L., S.C. ELECTRIC NET S.R.L., S.C. NOVA POWER AND GAS S.R.L. și S.C. ENGIE ROMANIA S.A.
Listele se actualizează trimestrial, luându-se în considerare schimbările survenite în evidenta populaţiei, angajările noi, desfacerile de contracte individuale de muncă, precum şi sancţiunile pentru încălcarea prevederilor legale cuprinse în art. 11 din ordonanţă”, se mai arată în prezentarea proiectului.
Documentele justificative care trebuie anexate cererilor depuse de către persoanele fizice ce au domiciliul sau locuința principală în localitățile din Munții Apuseni prezentate mai sus municipiul sunt: copia cărții de identitate, copia facturilor emise de către furnizor pentru energie electrică și declarațiile pe proprie răspundere, prin care șe probează/se atestă îndeplinirea condițiilor legale pentru a beneficia de această reducere de 50% a facturilor.
Hotărârea de Consiliu Local adoptată de municipiul Brad poate fi consultată aici.