Peste 1.370 de permise de ședere pentru diferite scopuri și aproximativ 950 avize de angajare în muncă au fost emise anul trecut de polițiștii de imigrări din județul Hunedoara. În tot acest timp, 8 străini au fost depistați în situații ilegale.
Potrivit șefului Biroului de Imigrări Hunedoara, în ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 2.797 de persoane, dintre care 1.867 de străini din state terțe, cei mai mulți din Republica Moldova, Nepal și Sri-Lanka și 930 de cetățeni ai Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, majoritatea din Italia, Germania și Austria.
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe teritoriul României sunt angajare în muncă și reîntregirea familiei.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 1.419 permise de ședere, dintre care 1.378 pentru ședere temporară și 41 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 222 de certificate de înregistrare și 28 de cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene.
În perioada analizată au fost înregistrate 1.192 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 953 de avize de angajare pentru lucrători permanenţi, iar 239 de cereri au fost respinse.
„În principal, în momentul în care analizăm cererile pentru eliberarea avizului de angajări, noi trebuie să ne asigurăm că angajatorul, indiferent că vorbim despre persoană juridică, PFA sau întreprindere individuală, desfășoară efectiv activități pe teritoriul României, compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea în muncă a cetățeanului străin. De asemenea, dacă cetățeanul străin îndeplinește condițiile de intrare pe teritoriul României. Acestea sunt motivele principale pentru care se refuză eliberarea”, a declarat inspectorul principal de poliție Ciprian-Titus Mihuț, șeful Biroului pentru Imigrări Hunedoara.
Potrivit acestuia, cele mai multe cereri sunt pentru încadrare în domeniul de construcții sau HORECA.
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Hunedoara, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 25 de activități specifice de control, atât cu forțe proprii, cât și în cooperare cu structuri ale Ministerului Afacerilor Interne sau instituții cu atribuții în domeniu. Ca urmare a acțiunilor desfășurate au fost depistați în situații ilegale opt străini.
Au fost emise cinci decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 sau 30 de zile de pe teritoriul României, dintre care, pentru ședere ilegală – două, iar ca urmare a anulării dreptului de ședere/revocare viză de intrare – trei.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, față de doi străini, a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru perioade cuprinse între 3 și 6 luni, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În perioada analizată au mai fost emise alte trei decizii de returnare sub escortă, două persoane au fost introduse în centrele de custodie publică, până la îndepărtarea de pe teritoriul țării noastre, iar un străin au fost îndepărtat sub escortă până la punctul de trecere al frontierei.
Totodată, au fost aplicate 21 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 18.500 lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.