Mii de deveni beneficiază de serviciile Direcției de Asistență Socială (DAS) Deva, instituție aflată în subordinea Consiliului Local al municipiului. Ajutorul pentru încălzire și suplimentul pentru energie sunt unele dintre cele mai importante beneficii sociale, în perioada rece, pe care direcția le oferă celor care au aceste drepturi.
Problemele sociale ale devenilor, indiferent că vorbim despre copii, persoane cu dizabilități, persoane vârstnice ori oameni aflați în nevoie, cu greutăți, toate sunt gestionate de Direcția de Asistență Socială Deva.
Cât timp se mai primesc cereri pentru ajutorul de încălzire și suplimentul pentru energie și ce poate face DAS Deva, în situația în care o persoană a fost înștiințată că nu este eligibilă pentru a primi cardul de energie? Câți bani au fost alocați de DAS Deva cabinetelor medicale școlare și ce servicii oferă acestea? Ce înseamnă parteneriatul cu Asociația Alert în Deva și cum îi ajută pe copiii care provin din familii aflate în risc de excluziune și marginalizare socială? Aflați din interviul de mai jos, cu directorul DAS Deva, Alex-Cosmin Jurja.
Reporter: Sunt foarte mulți deveni care beneficiază și de cardurile de energie, acordate de Ministerul Fondurilor Europene. Însă, există situații în care oamenii au fost înștiințați că depășesc plafonul de 2.000 de lei, pe membru de familie, din cauza faptului că au fost luate în calcul și persoanele care nu locuiesc efectiv la adresa de domiciliu. Cum îi puteți ajuta în această situație?
Alex-Cosmin Jurja, director DAS Deva: Persoanele din municipiul Deva care fac parte din categoriile de beneficiari ai cardului de energie şi care au fost înştiinţate de Compania Naţională Poşta Română că depăşesc plafonul de 2.000 de lei/membru/loc de consum, fiind luate în calcul şi venituri ale unor colocatari care figurează doar scriptic la adresa de domiciliu, pot solicita Direcţiei de Asistenţă Socială Deva desfăşurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc, în fapt, la locul de consum.
Cererile se depun în clădirea Pieţei Agroalimentare Deva, etajul 1, biroul nr. E24, de luni până joi – între orele 8:00-11:00 şi 14:00-16:00 sau vineri – între orele 8:00-11:00 şi vor fi însoţite de următoarele documente: înştiinţarea trimisă de către Compania Naţională Poşta Română, copie după actul de identitate și adeverinţă eliberată de Asociaţia de Proprietari, din care să rezulte numărul de persoane care locuiesc la adresa locului de consum (în cazul persoanelor care locuiesc la casă, verificările vor fi efectuate de către DAS Deva).
Reporter: Domnule Jurja, pentru că suntem încă în perioada sezonului rece, spuneți-ne câte persoane beneficiază de ajutorul pentru încălzire și de suplimentul pentru energie? Se mai pot depune cereri pentru a avea parte de acest sprijin?
Alex-Cosmin Jurja, director DAS Deva: La nivelul acestui an, sunt peste 400 de familii din municipiul Deva, care beneficiază de ajutorul de încălzire și suplimentul de energie.
Direcția de Asistență Socială Deva va prelua cereri pentru acordarea ajutorului de încălzire până în data de 20 martie 2023. Cererile însoțite de documentele justificative se depun în incinta Pieței Agroalimentare, etajul 1, birourile nr. E23 și E24, de luni până joi – între orele 8:00-11:00 și 14:00-16:00 și vineri – între orele 8:00-11:00.
Pentru suplimentul de energie, cererile se primesc pe toată durata anului.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie se acordă familiilor cu un venit mediu net lunar de până la 1.386 lei/persoană și persoanelor singure cu venit net lunar de maximum 2.053 lei.
Reporter: Un alt subiect pe care aș vrea să îl atingem este cel al cabinetelor medicale școlare. Toți preșcolarii și elevii deveni au dreptul la consultații și tratamente gratuite, atât în cabinetele medicale școlare generaliste, cât și în cele de medicină dentară. Câți bani au fost alocați anul trecut pentru aceste cabinete medicale și ce servicii oferă ele copiilor?
Alex-Cosmin Jurja, director DAS Deva: Pe parcursul anului școlar 2022-2023, Direcția de Asistență Socială Deva a alocat o sumă de aproximativ 150.000 de lei pentru dotări, în toate aceste cabinete școlare, astfel încât să fie toate la standarde moderne, atât ca și echipamente, cât și ca materiale și produse sanitare și instrumentar.
Rețeaua de medicină școlară a municipiului Deva este formată din 20 de cabinete medicale, dintre care două stomatologice, iar asistența medicală școlară este asigurată de 7 medici și 24 de asistente medicale, angajați ai Direcției de Asistență Socială Deva.
Pe parcursul anului trecut, au fost efectuate peste 70.000 de consultații în cabinetele medicale școlare. Aș vrea să precizez încă o dată faptul că toți preșcolarii și elevii de pe raza municipiului Deva au acces gratuit la consultații și tratament în cabinetele medicale școlare.
Reporter: La ultima ședință ordinară, din luna februarie, în Consiliul Local a fost aprobat un parteneriat între Direcția de Asistență Socială Deva și Asociația „Alert Deva”. Ce vă doriți prin acest parteneriat?
Alex-Cosmin Jurja, director DAS Deva: Prin acest parteneriat pe care îl avem cu Asociația Alert Deva dorim să venim în sprijinul copiilor care fac parte din familiile supuse riscului de excluziune și marginalizare socială. Lunar, vor fi organizate acțiuni, proiecte și programe, care vor avea ca temă principală promovarea unui stil de viață sănătos în rândul copiilor și adolescenților, prin educație nonformală și se vor desfășura atât în aer liber, cât și la Adăpostul de urgență pe timp de noapte, de pe strada Nicolae Grigorescu.
Structura și conținutul acțiunilor sunt stabilite de comun acord cu participanții, astfel încât acestea să răspundă cât mai bine nevoilor și așteptărilor lor – în primul rând, nevoilor de a fi incluși social, de a fi activi, responsabili și respectați. Acțiunile organizate în cadrul parteneriatului dintre Asociația Alert Deva și DAS Deva au debutat în luna martie 2023 și au ca scop reînvierea interesului pentru învățare și, implicit, creșterea procentului de promovabilitate și acces la educație în rândul copiilor din familiile defavorizate aflate în evidența DAS Deva.
Reporter: Ați avut și o primă acțiune în cadrul acestui parteneriat. Despre ce este vorba?
Alex-Cosmin Jurja, director DAS Deva: Conform calendarului, activitățile propuse constau, în principal, în ateliere de creație cu diferite tematici, workshop-uri de nutriție și dezvoltare personală, drumeții pe traseele obiectivelor turistice din municipiul Deva, concursuri sportive și campanii umanitare și de informare.
Iar prima activitate a avut loc în data de 4 martie, la Adăpostul de urgență pe timp de noapte, care a fost transformat într-un atelier de creativitate. Alert în Deva împreună cu voluntari ai Crucii Roșii din Deva i-au învățat pe copiii din cartierul Grigorescu să confecționeze mărțișoare și felicitări pentru mame.
La atelierul de creativitate au fost două serii de participanți, copii cu vârste cuprinse între 4 și 12 ani, care s-au întrecut în a realiza cele mai frumoase felicitări. Cine nu a știut să scrie, a primit ajutor din partea voluntarilor. Și la fel s-a întâmplat la confecționarea mărțișoarelor.
A fost o acțiune extrem de reușită, pentru că atelierul de creativitate a captat interesul copiilor, iar crearea mărțișoarelor le-a testat răbdarea și i-a învățat să fie atenți în privința detaliilor.
Dar, cel mai important este că prin această acțiune am reușit, împreună cu Asociația Alert în Deva, să aducem zâmbete pe chipurile copiilor.